Alimentatie sanatoasa: Ce sunt lipidele si importanta acestora pentru organism

By on 19 aprilie 2014

O alimentatie sanatoasa include consum de lipide (grasimi) – substante organice grase care intra in organism atat prin alimente de origine animala, cat si vegetala.

Alimentatie sanatoasa Ce sunt lipideleDespre grasimi si colesterol gasesti tone de informatii. Sunt discutate si intens dezbatute, iar teme precum colesterolul, grasimile saturate si nesaturate sau sfaturile nutritionistilor nu inceteaza sa suscite interesul publicului. Desigur, au aparut carti de retete dedicate artei culinare fara grasimi, dar, uneori, am impresia ca se pierde din vedere esentialul – ce sunt lipidele acestea (de multe ori blamate) si care este rolul lor pentru organism? Pana la urma, avem nevoie de ele?

Despre reguli alimentare am mai discutat, dar este un subiect pe care dorim sa insistam. Nu de alta, dar daca tu – ca parinte – nu intelegi mecanismul unei alimentatii sanatoase, cum poti sa-ti hranesti copilul sanatos?

Ce sunt lipidele si care este rolul acestora intr-o alimentatie sanatoasa

  • Rolul esential al lipidelor este acela de sursa de energie. Acestea au un continut mare de calorii intr-un volum mic: 1 gram de lipide elibereaza, prin ardere, 9 calorii.
  • Vehiculeaza vitaminele liposolubile A, D, E, K si F.
  • Unele lipide aduc acizi grasi nesaturati – linoleic, linolenic si arahidonic, vitali pentru cresterea si functionare normala.
  • Excesul de glucide si de grasimi animale duce la stocarea unor cantitati mari de lipide in tesutul adipos. Fata de proteine, din care organismul nu isi face rezerve, lipidele reprezinta un aliment de rezerva (tesutul adipos este primul la care se renunta in caz de lipsa de hrana si foame).

Stai ca?
Grasimile de origine animala contin mai mult vitamine A, D si E.
Grasimile vegetale contin, mai ales, acizi grasi nesaturati.
Aceste lucru inseamna ca, in mod ideal, alimentatia trebuie sa includa ambele categorii de grasimi.

Important: Pentru o alimentatie corecta si utilizarea eficienta a grasimilor trebuie sa existe un raport optim intre cantitatea de lipide furnizata organismului si miscare si ritmul in care acestea sunt arse pentru a nu se ajunge la rezerve excesive si probleme de greutate. De asemenea, trebuie sa existe un echilibru intre grasimi – lipide – si glucide, deoarece glucidele contribuie la arderea lipidelor.

Foto: Image Courtesy of Stockimages/ FreeDigitalphotos.net

About Echipa tati.ro

One Comment

  1. Pingback: Meniu pentru copii. Portii complete si sanatoase - Tati.ro – dedicat tatilor cool

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.