Somnul, important pentru o dezvoltare armonioasa

By on 22 decembrie 2013

copil-doarme / www.childrensoralcare.caFiecare fiinta vie are nevoie de somn, la fel de mult pe cat are nevoie de apa si hrana, pentru a mentine un stil de viata sanatos. Lipsa somnului poate avea consecinte la fel de serioase precum cele cauzate de o hidratare necorespunzatoare sau de o alimentatie nesanatoasa. Conform specialistilor, adultilor le sunt suficiente 7-9 ore de somn pe zi, insa copiii cu varste intre 5 si 12 ani au nevoie de 10-11 ore de somn pe zi. Problemele de somn si tulburarile sunt predominante la aceasta varstă. Copiii au un program tot mai incarcat – scoala, activitati din timpul zilei etc. Cercetarile arata ca lipsa somnului poate creste riscul de obezitate si diabet zaharat intrucat are un efect negativ asupra parametrilor de reglare a nivelului de glucoza in sange. Acesta detemina rezistenta la insulina, ceea ce poate duce la un consum excesiv de alimente si la scaderea consumului de energie.

De asemenea, cercetatorii Universitatii din Helsinki au studiat recent legatura intre somn si performantele scolare. 439 de elevi de 11 ani au completat un formular de auto-evaluare privind orele de odihna si dispozitia lor. Rezultatele au aratat ca somnul insuficient din timpul saptamanii e corelat cu probleme de atentie in timpul orelor, lipsa energiei si stari usor depresive.

Potrivit unui studiu initiat de Fundatia PRAIS si realizat de GfK, in cadrul miscarii nationale „Si Eu Traiesc Sanatos! – SETS” privind Obiceiurile de Stil de viata ale elevilor din clasa I din Bucuresti, acesti copii dorm in medie 8,9 ore pe zi, iar restul timpului il impart intre studiu – 4,3 ore pe zi (din care doar 0,5 ore sunt dedicate sportului) si familie, alaturi de care stau 4,2 ore pe zi. In cele 24 de ore ale unei zile obisnuite, aproximativ jumatate din copiii de clasa I din Bucuresti petrec in medie 2 ore pe zi in fata televizorului in timpul saptamanii, respectiv 3 ore in weekend. O treime dintre copii petrec peste 4 ore pe zi in timpul weekend-ului uitandu-se la ecrane (televizor, DVD, computer, tableta).

„E bine ca parintii sa supravegheze rutina de somn a copiilor, pe toata durata prescolara si pana in adolescenta, asigurandu-le conditii optime pentru un somn odihnitor, intr-o camera bine aerisita, fara TV sau computer, la o temperatura usor scazuta. De asemenea, sa nu uitam sa le oferim copiilor inainte de culcare (si nu numai!) momente pline de atentie si afectiune”, a spus Silvia Bucur, presedintele Fundatiei PRAIS.

Pagini: 1 2

About Echipa tati.ro

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *